مزايا و معايب مهاجرت به تركيه

۵۵ بازديد

در اين مقاله به مزايا و معايب مهاجرت به تركيه را مورد بررسي قرار مي دهيم زيرا تركيه يكي از مهم ترين كشور هايي است كه ايراني ها براي مهاجرت و مسافرت آن را انتخاب مي كنند. كشور تركيه با توجه به نزديك بودن به ايران و اتصال آسيا به اروپا جزو بهترين گزينه ها براي مهاجرت است كه با توجه به اين موضوع سير كثيري از ايراني ها با توجه به اين موضوعات و ويژگي هاي ديگر كشور تركيه، تركيه را براي مهاجرت انتخاب مي كنند.

مهاجرت به تركيه

شايد تا اسم كشور تركيه براي مهاجرت بياد فقط به بخش خوب اين مهاجرت نگاه كرد كه با توجه به وضعيت فعلي كشور، طبيعي است ولي منطقي نيست؛ زيرا هر چيزي كه مزاياي بي شمار داشته باشيد، به طور قطع معايبي دارد؛ فقط اين مسئله مهم است كه معايب مهاجرت به يك كشور مثل تركيه انقدري هست كه بخواهيم از مهاجرت صرفه نظر كنيم يا برعكس.

شرايط عمومي كشور تركيه براي مهاجرت

تركيه جزو خوش آب و هوا ترين و مهاجرت پذير كشورهاي منطقه به حساب مي آيد كه گزينه اول خيلي از ايراني ها مي باشد كه اين موضوع دلايل مختلفي دارد. بيشتر وسعت تركيه در آسيا مي باشد و بخش كوچكي از تركيه هم در اروپا مي باشد كه همين موضوع تركيه را به پل ارتباطي اروپا و آسيا تبديل كرده است. به طور كلي كشور تركيه يك كشور عالي براي انواع مهاجرت مي باشد كه فرهنگي نزديك به ايران داره و با توجه به اين موضوع كه زبان اين كشور، تركيه استانبولي است، يادگيري اين زبان براي بخش زيادي از ايران خيلي ساده است.

روش هاي دريافت اقامت در تركيه

تركيه يكي از كشورهاي با فرصت بالا براي مهاجران است كه از راه هاي مختلفي به مهاجران اقامت مي دهد. از مهم ترين روش هايي كه مي توان در تركيه به صورت قانوني زندگي كرد و اخذ اقامت در تركيه را دريافت نمود، مي توان به موارد زير اشاره نمود.

  1. از طريق كار
  2. از طريق تحصيل
  3. از طريق سرمايه گذاري و خريد املاك
  4. از طريق ازدواج
  5. از طريق از طريق تولد فرزند
  6. از طريق پناهندگي

مزاياي مهاجرت به تركيه

از بحث اصلي مقاله خارج نشويم و به مزايا و معايب مهاجرت به تركيه برسيم. همانطور كه قبل تر هم گفته شد تركيه جزو اولين انتخاب هاي مردم ايران است و اين نشانه از مزاياي زياد اين كشور است، ولي به طور قطع اين كشور داراي معايبي است كه ممكن است با شرايط شما يكسان و قابل قبول نباشد، پس معقول است كه قبل از مهاجرت به تركيه، از مزايا و معايب مهاجرت به تركيه باخبر باشيم. با توجه به موضوعات گفته شده و هدف اصلي ما از طرح اين مقاله به مزايا و معايب مهاجرت به كشور تركيه مي پردازيم. «ابتدا با مزاياي مهاجرت به تركيه آشنا مي شويم.»

1. فاصله كم جغرافيايي با ايران

يكي از دلايل اصلي مهاجرت به تركيه، نزديكي اين كشور به ايران است به شكلي كه فاصله رفتن به تركيه از قسمت هاي مختلف ايران مثل رفتن از يك شهر به شهر ديگه در ايران است. با توجه به اين نزديكي خيلي از ايراني ها براي مهاجرت ساده تر به اروپا هم كه شده، اول به كشور تركيه مي روند و بعد از مدتي از طريق خاك تركيه به كشور هاي اروپايي مي روند.

2. نزديكي فرهنگ ايران و تركيه

يكي ديگر از مزايا و دلايل مهاجرت به تركيه، نزديكي فرهنگي اين دو كشور مي باشد. يكي از سختي هاي مهاجرت براي هر فردي، دوري فرهنگ آن كشور از فرهنگ فرد بوده كه همين موضوع باعث مي شود تا مدت ها فرد در برقراري ارتباط با فرهنگ كشور ديگر مشكل داشته باشد، ولي كشور تركيه با توجه به تاريخچه اي كه با ايران دارد از نزديكي فرهنگي با ايران برخوردار بوده و به همين دليل جزو بهترين كشور ها براي مهاجرت ايرانيان مي باشد.

3. امكان تجارت آزاد

يكي از مزاياي مهم كشور تركيه كه سبب مهاجرت خيلي از ايراني ها مي شود، امكان تجارت آزاد و بدون مشكل با ساير كشور ها، مخصوصا كشورهاي اروپايي است. با توجه زنجيره ي تحريم هايي كه از سوي كشور هاي مختلف به ايران اعمال شده است، شما نمي توانيد به طور مستقيم از كشور هاي مختلف خريد كنيد و مجبور هستيد، چندين برابر اين هزينه را به دلالان داخلي بدهيد و اين يعني هزينه اضافي كه در كشور تركيه خبري از آن نيست، با توجه به اين موضوع مي توانيد حتي بدين شكل در ايران نيز كسب درآمد داشته باشيد و خريد هايي كه افراد مختلف در ايران لازم دارند را از طريق كشور تركيه انجام دهيد.

4. دانشگاه هاي معتبر

درست كه دانشگاه هاي تركيه در حد دانشگاه هاي اروپايي و آمريكايي نيستند، ولي كيفيت بالايي دارند كه روز به روز اين كيفيت در حال افزايش است. البته اين موضوع فقط مربوط به دانشگاه هاي تركيه نبوده و ساير مقاطع تحصيلي اين كشور از سطح علمي بالايي برخوردار هستند و مي توان گفت كه يكي از دلايل مهم كه جزو مهم ترين مزاياي مهاجرت به تركيه مي شود، همين سطح علمي و تحصيلي كشور تركيه است.

5. سادگي در گرفتن اقامت

اقامت گرفتن در تركيه شرايط خيلي سختي نداشته و شما مي توانيد با روش هاي مختلف مثل اقامت تحصيلي، ملكي يا كاري به طور موقت در تركيه اقامت بگيريد و بعد از مدت زمان اين اقامت اقدام به دريافت اقامت دائم كنيد، پس شما براي زندگي در تركيه فقط كافي كه شرايط مالي زندگي در اين كشور را داشته باشيد كه اين مبلغ حدود 250 تا 280 هزار دلار است كه متاسفانه با توجه به قيمت دلار امروزي شرايط نسبتا سختي است.

6. عدم اختلافات تركيه با كشور هاي همسايه

يكي ديگر از مزاياي و دلايل اصلي مهاجرت به تركيه، آرامشي است كه در اين كشور حاكم مي باشد. برعكس كشور ايران كه با خيلي از كشور هاي خاورميانه و تقريبا تمام كشور هاي اروپاپي و آمريكا به اشكال مختلف مشكلات دارد، كشور تركيه با اكثر كشور ها در صلح بوده و اگر فردي به دنبال زندگي آرام باشد، مي تواند يك گزينه مناسب از هر نظر را براي مهاجرت انتخاب كند و اين گزينه همان كشور تركيه است.

7. آب و هواي فوق العاده

كشور تركيه برعكس ايران كه به طور كامل در آلودگي هوا به سر مي برد، از آب و هواي مناسب و عالي برخوردار است كه همين موضوع نيز جزو دلايل افرادي است كه مي خواهند در يك كشور اروپايي زندگي كنند. اين كشور با نزديك بودن به اقيانوس يك فرصت عالي براي لذت بردن از زندگي را فراهم مي كند.

8. سهولت در يادگيري زبان تركيه

همانطور كه در ابتدا مقاله هم گفته شد، زبان رسمي تركيه، تركيه استانبولي بوده كه به زبان آذري زبانان ايران نزديك بوده و به همين علت در اكثر موارد به يادگيري نياز نداشته و آذري زبانان به راحتي مي توانند به تركيه مهاجرت كنند. به علاوه يادگيري زبان تركي استانبولي ساده تر از خيلي از كشور هاي اروپايي است و همين مزيت مي تواند شما را در يك كشور غريبه خيلي جلو نگه دارد.

9. سيستم حمل و نقل عالي

سيستم حمل و نقل كشور تركيه جزو بهترين سيستم هاي حمل و نقل در منطقه مي باشد و داراي انواع سيستم هاي ريلي، هوايي، دريايي و جاده اي براي حمل و نقل مي باشد و هر فردي مي تواند به راحتي از يك قسمت به ساير قسمت هاي كشور تركيه دسترسي داشته باشد بدون زحمت هاي زياد و هزينه بسيار گزاف.

معايب مهاجرت به تركيه

درست كه مهاجرت به كشور تركيه مزاياي زيادي دارد ولي اين موضوع دال بر اين نيست كه معايبي نداشته باشد يا به قولي اين كشور گل و بلبل باشد. اين معايب براي افرادي كه تازه به اين كشور مهاجرت مي كنند و بنيه مالي قوي ندارند بيشتر بوده كه در ادامه به طور كامل آن را بررسي مي كنيم.

1. هزينه هاي بالاي زندگي

زندگي در تركيه هزينه هاي بالايي دارد كه براي مهاجران سخت تر و بيشتر هم مي شود. مثلا كشور تركيه، ماليات بالايي از شهروندان مي گيرد يا هزينه بنزين زدن در اين كشور خيلي زياد است. اين موارد به اضافه ساير هزينه هاي زندگي در تركيه براي خيلي از تركيه اي ها نيز سخت است چه برسد براي مهاجران به ويژه مهاجراني كه از ايران مهاجرت كرده اند و ارزش پولي بسيار پاييني دارند.

2. ساعت كار و فعاليت نسبتا بالا

شرايط سخت زندگي و معايب تركيه به هزينه هاي بالاي زندگي ختم نمي شود و ساعت كاري اين كشور هم يكي از مشكلات ديگر است به شكلي كه در تركيه ساعات كاري بين 10 تا 12 ساعت مي باشد و مي توان نتيجه گرفت اين شرايط براي مهاجران خيلي سخت تر هم باشد.

3. نداشتن امنيت شغلي

اگر شما تخصصي نداشته باشيد و صرفا كارگر يا كارمند ساده باشيد، نمي توانيد انتظار امنيت شغلي داشته باشيد كه اين موضوع در كشور ايران و ساير كشور ها به هم اين شكل بوده و نمي توان آن را عيب و نقص كشور تركيه دانست زيرا در همه ي كشور ها با توجه به شرايط و ميزان جمعيت، نيرو كار زياد شده و امنيت شغل كم.

4. مشكلات عدم برقرار ارتباط با زبان هاي مختلف

مردم تركيه بيشتر با زبان تركي يا همان زبان مادري خود ارتباط برقرار مي كنند و اين موضوع مي تواند براي مهاجران ايراني كه بدون يادگيري زبان تركي به اين كشور سفر مي كنند، دردسر ساز باشد. دقت داشته باشيد كه شما مي توانيد اين موضوع را با صرف زمان و يادگيري زبان تركي از ليست معايب حذف كنيد.

5. رفتاري متعصّبانه با مهاجران

بعضي از مردم تركيه با مهاجران به صورت تعصبي برخورد مي كنند و اين موضوع با مهاجران ايراني شايد كمي بدتر هم باشد. البته دقت داشته باشيد كه تعصبي برخورد كردن در تمام كشور ها دنيا وجود داشته و مختص به تركيه نمي باشد و در خود ايران نيز با بعضي از مهاجران خيلي بد برخورد مي شود.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.